Біздің бүгінгі кейіпкерімізбен арадағы сөз қазақтың бәсекеге қабілеттілігі турасында өрбігенінің бір себебі – жылдар, ғасырлар бойы қалыптасқан, өзіндік дәстүрі бар ірі трансұлттық корпорациялардың өзі төтеп бере алмай отырған бәсекелестіктегі қазақтың орнын анықтаудан туған еді. «Қазақтың өмірі бұрыннан жарыс, бұрыннан бәсеке еді ғой», – деген ғалым әрі ұстаз Рахман Алшановпен әңгімеміз төмендегідей өрбіді…
– Осы күні «бәсеке» «сәнді» сөзге айналды. Қай жерде болсын, осы сөзді алға тартып, бәсекелестіктің қыр-сырына үңіліп жатқандай күй танытамыз. Бүгінгі қазақ ұғымында «бәсекеге қабілетті болу» деген түсінік қандай?
– Қазір дүниежүзі жойқын бәсеке жағдайында өмір сүруде. Мысалы, АҚШ-тың өзінде 200 жыл, 50 жыл бұрын қалыптасқан, атағы дардай корпорациялар әлсіреп қалмау үшін жанталасуда. Себебі, бәсекеге кішкене төзе алмадың ба, табан астында жоқ қылып жіберетін бәсекелестіктің ауыр жағдайына тап болып отыр. Жылдар бойы осы бәсекелестік мәселесінде АҚШ, Еуропа елдері алда келе жатыр еді. Олардың орнына әуелде Жапон, Оңтүстік Корея таласып, алға жылжыса, ендігі бәсекеде Қытай басып озып келеді. Сапалы аяқ киім өндіруде Италия алда еді, оның алдын Қытай ораса, Въетнам қытайлардың өкшесін басып келеді. Грекия, Италия, Испания, Португалия – жеңіл өнеркәсіптері дамыған ел болатын. Олардың қазір Қытайдан жеңіліп жатқан тұстары көп.
Дүниежүзіндегі дағдарыстың бір себебі, трансұлттық корпорациялардың бәсекеге төтеп бере алмауынан, сөйтіп байырғы позициясын оп-оңай жоғалтып алуынан туындап жатыр десе де болады. Бұрын ұшақты, тракторды өңдеуден ғасырлық тәжірибесі бар өндірістердің тасы өрге домалап, солардың өнімдері бәсекеге қабілетті еді. Қазір біреулердің жүздеген жылдар бойы тәптіштеп, зерттеп жасаған дүниесін Қытай бір-ақ күнде жасай салатын болды. Бұрындары Қытайда арзан жұмыс күші бар еді. Өзіңіз куәсіз, күні кеше ғана қытайлықтардың жалақысы Ресейден асып түсті. Арзан жұмыс күші жоқ Қытайдан АҚШ пен Еуропа жайлап кетіп жатыр. Ал ол компаниялардың орнын Азияның өзге елдері басып қалуға тырысуда.
– Осы жойқын бәсекеде қазақтың орны қандай?
– Бәсеке дегеніміз – өзіміздің шамамыз жететін, лайықты орнымызды таба білу десек, біздің қолымыздан не өндіру келеді деген сауалға алдымен жауап беруіміз керек емес пе? Біз шығаратын өнім сапалы, жарамды ғана емес, бағасы да қолжетімді болуы керек қой. Жеңіл өнеркәсіпте Қытайдан жеңіліп бара жатқанын сезген Португалия бәсекелестіктегі өзінің орнын іздеді де, «темір бөлшек шығарсақ, бізге сол жетеді» деп шүкіршілік айтып, сол кәсіпке бар ынта-ықыласымен бет бұрды.
Қазақ бұрыннан бәсекеге қабілетті халық. «Жібек жолы» бойындағы сауданы бақылауда қазақтан асқан бәсекелес ұлт жоқ еді. Кедендегі тамғабасылар керуеншілердің қауіпсіздігін қамтамасыз етуді мойнына алып, керуенбасылар оларға тиісті салығын беріп отырған. Сөйтіп, жолдың қауіпсіздігін сақтауда бізбен тең бәсекелес болмап еді. Кейін кедендік төлемдерді көбейтіп жібердік те, соны қымбатсынған Қытай мұхит арқылы басқа сауда жолдарын қарастырып, керуенін өзге бағытқа бұрды. Осылайша, керуен қауіпсіздігін сақтауда бізден асқан бәсекелес жоқ болғанымен, біздің қызмет көрсету ақымыз тым қымбат болған соң, біз халықаралық сауда жолында отырған ел деген атымызды сақтай алмадық, тиісінше бұл бәсекелестікте ұтылдық. Сол кездегі керуен жолдары бойында орналасқан ежелгі қалаларымыздың тарихына үңіліңізші, әрқайсысының бәленбай ғасырға созылған тарихы бар. Сол кездері енді-енді іргесі қалана басталған Париж, Лондон, Мәскеудің өмірлік көзқарасы алға басты да, біздің қалалар неге сол халықаралық сауда жолы, қарым-қатынастардың орталығы, тоғыз жолдың торабы мәртебесін ұстап қала алмады?
Немесе басқа мысал айтайын. Ежелгі дүниеде, ежелгі сауда жолында шашу деген категория болған. Бара жатқан жолында тауарын жағалай қонған елге таратып кетеді. Мұны – шашу дейді. Қайтар жолда сол таратқан дүниесінің ақысын жинап алады. Бізде де осы категория болған еді. Біз тек қана бердік, қайтара алмадық. Шашып жібердік.
Әскери күштің бәсекелестігінде де бізге төтеп бере алатындар жоқ еді. Меніңше, ең алғашқы бәсекеге қабілетті әскери жалдамалылар – қазақтар болуы керек. Әскерде, қорғаныста біздің ұлтпен бәсекеге жарамдылар кемде-кем еді.
Кейін заман өзгерді. Әскерде білек күші емес, қару жеңетін болды.
Қазақтың ойында, өмірлік салтында, өзгелермен қарым-қатынасында, тіпті тамақ жеуінде де қатып қалған, бұлжымайтын концепциялар бар. Сол бұлжымайтын қағидаларды бұзғымыз келмей, біз көпте-ген заманауи өзгерістерге ыңғайлана алмадық. Саңырауқұлақ пен шөп-шаламды ас-ауқат деп санамаған қазақ аштықта қырылып қалды. Ұлт үшін бұлжымайтын өмірлік қағидаттар да кейде керек шығар. Алайда, кез келген ұлт бәсекелестікке төтеп беру үшін ең алдымен жер бетінен жойылмау мәселесін ұмытпау керек деп ойлаймын.
– Біз ішкі нарықта, өз қоғамымызда бәсекелес болудың, оның артықшылықтары мен қиыншылықтарын қалай ұғынып жүрміз?
– Алғашқылардың қатарынан көріну мәселесі маңызды болса, қазақтың қолынан келмейтіні жоқ. Өзге елдің қолы жете алмай жүрген ғарышқа үш бірдей қазақ ұшты. Кешегі Лондон олимпиадасында неше мемлекеттердің ішінен командалық есепте 12 орын бұйырды. КазГУ-де біраз жыл жауапты қызметтер атқардым. Темір-хан Досмұхамбетов деген жолдасым болды. Сол жігіт ауылдан қазақтың балаларын жинап, спорт секциясын ашты. Балалар сондай жұқалтаң, сондай нәзік. Оларды алып келіп, еңгезердей орыстың балаларымен күреске шығарады. Алғаш көргенде жүрегім езіліп кетті: «Әй, мына балаларға обал емес пе?», – деймін ғой. Кейін байқа-сам, сол әлжуаз деген балаларым шетінен атой салып жүр. Темірханнан: «Балалардың мықты екенін қайдан білесің?», – деп сұрасам, «Ең алдымен көздеріне қадалып қараймын. Табан тіресіп қарайтын болса, ол баладан бірдеме шығады», – дейтін. Шынымен де, кейін сол секциядан үш чемпион шықты ғой. Бәсекеге жалпы, қабілеттіміз.
– Өмірдің бар саласында да сондаймыз ба?
– Біздің бір қызық мінезіміз – өмір бір қалыпты дами береді деп ойлаймыз. Сөйтеміз де, бұрынғыдан жалғасқан бір сүрлеу бар, содан алыс шыққымыз келмейді. Кезінде қазақ ауылда болды. Түрлі себептермен. Оның пайдасы, зияны дегенді тарқатып айтпай-ақ қояйын. Қалаға келген қазақ пәтер таба алмады. Алда-жалда, ілуде біреуі пәтерлі болса, оған үйдің ең төменгі, не ең жоғарғы қабатынан үй беріп, қазаққа пәтердің жайлысын да таңдау құқығын алып қойған күндер бастан өтті. Сондай жағдайда да, Алматыға, жалпы қалаға арман қуалап, оқу іздеп келетін жастар бар еді. Олар, әрине, Алматының, жалпы қаланың ең төменгі, не ең жоғарғы қабатында тұратын ағасының, ағайынының үйін паналап, ағасына арқа сүйеп келді. Қазір заман басқа, бірақ сонда да, ағаны жағалау мінезі әлі сақталып қалған. Қазақ Алматының, жалпы қаланың қай үйінің, қай қабатынан болса да, таңдап жүріп пәтер жалдай алады, бірақ ол ағасын жағалауын қояр емес. Оқу оқыса да, қызметке тұрар болса да ағасына арқа сүйейді. Шырмауық сияқты. Шырмауық шырмап алған өсімдіктің жайқалып өскенін кім көрген? Сондықтан небір тамаша, алғыр ағаларды туған-туысы шырмауықша шырмап отыр. Біздің қазақ сол ағасының қасында, жеке-дара, мәуелі бәйтерекше жайқалуға ұмтылатын кезі баяғыда келген жоқ па? Туған туысы шырмап алған қазақ қайдан байысын, қайдан бәсекеге қабілетті болсын?
АҚШ-қа барыңыз, тек қана қабілет, жаңа идея, жаңа күш есепке алынады. Әйтпесе, олардың да ағалары, көкелері бар. Бірде АҚШ-қа барсам, жас қызды көрдім. Жанында еңгезердей қарауылдары бар. Әлгі шынашақтай қыз Клинтон жүретін пойыз жолдың қауіпсіздігін басқаратын көрінеді. Өзі Хиларидің сіңлісі екен. Оларда да аға жағалаудың бір түрі бар болса, бар шығар. Бірақ біздегі жағдайдан айырмашылығы – шешуші орынға тек қана қабілетті, қолынан іс келетін тұлғаларды қызметке алады. Мұндай мәселеде ағайынгершілік алдыңғы қатарға ешқашан шықпайды.
– Қалай ойлайсыз, осы күні тапқан табысын жоспарлай алатын қазақ көп пе? Табанақы, маңдай терімен ілдалдалап күн көріп, аз-мұз тиын-тебенінің айналасынан той тойлап, қуаныштарын атап өтіп жатқандардың табысының бір бөлігін салауатты демалысқа, танымдық саяхатқа, тағы да өзге пайдалы дүниелерге жұмсау мәселесі қандай?
– Қазақ 300 жылдай соғысты. Жаугершілік заманның заңы солай. Бір күнде тып-типыл етіп қырып кетеді. Арада біраз уақыт өткенде ел есін жинайды. Сөйтіп, тағы бір жаугершілік басталып кетпей тұрғанда, тойып қалайық деп той тойлайды. Мұндағы мақсат – қарын тойғызу ғана емес, адамның көңілін де сергіту.
«Ауру қалса да, әдет қалмайды» деген сөз бар. Біз сол әдетімізді қалдыра алмай келеміз. Қазақ қазақ болған соң той тойламай тұра алмайды. Ол біздің өміріміздің бір бөлшегі ғой. Алайда, «көрпеге қарай көсілу» мәселесіне келгенде, біздің ұтылып жатқан тұсымыз көп. Өмір өзгерді ғой. Аста-төк той жасағанша, сол балаға үй алып бер, тіпті, трактор алып бер. Өзімізше «ұят қой» дейміз. Ұялу – басқа категория. Той жасамағанға ұялатын қазақ қана шығар.
Ал салауатты, танымдық демалыс мәселесіне келер болсақ, бұл салада сәл де болса, ілгерілеу басым. Қазір Бурабайда, Алакөлде адам көбейіпті. Қапшағайда да адам аз емес. Бұрынғыдай Ыстықкөлге ұмтылыс жоқ. Сондықтан алдағы болашақта ішкі туризм мәселесі өзінің оң шешімін табады деп үміттенемін.
– Біздегі трайбализм, рушылдық мәселесіне қоса, жұмысқа тамыр-танысын, байырғы сыныптасын, курстасын тарту, белгілі бір топтардың айналасына өз мүдделері үшін ғана бас біріктіру проблемасы етек алып бара жатқан сияқты көрінеді де тұрады. Бұл үрдіске қалай тоқтам жасауға болады?
– Көп банктер бұрынғыдай туысын қызметке алмайды. Бизнесмендер де солай. Бір банкирден: «Танысыңды неге қызметке алмайсың» деп сұрасам: «Біреуін алып едім, банкті бес миллион теңгеге шығынға ұшыратты. Соны өзім төлеп жатырмын. Есесіне, туған-туысты қолынан іс келмесе өз бизнесіме жолатпаймын деп шештім», – дейді. Иә, басқа салада сіз айтқан мәселе бар. Бәлкім, жеке өзінің басына зияны тимеген соң, туысқаншылдықты, мүдделестікті дұрыс деп есептейтіндер де бар шығар. Алайда, мұндай топтасудан қоғамның өзге мүшелері, мемлекет зиян шегіп жатқанын ұғатын кез келді.
– Сыртқы жұртқа өзімізді таныстыруға әуестігіміз көп. Өз қоғамымызға үңілген сәтте біз бір-бірімізді толық танып, не тани алмай жүргенімізді қайдан бағамдаймыз?
– Біз 167 мемлекетпен қарым-қатынастамыз. Көбі біздің не өндіріп жатқанымызды біле бермеуі де мүмкін. Өзгеге өзімізді таныту не үшін керек?
Сізге бір мысал айтайын. Біз сырттан шай аламыз. Сол шай үшін Кенияға 2500 доллар, Үндістанға 2700 доллар, Ресейге 78 мың доллар төлейміз. Арзан шайды неге алмаймыз? Өйткені, біз оларды, олар бізді білмейді. Бананды Эквадордан аламыз. Соңғы жылдары Ресейден келетін банан көлемі 15 пайызға өсті. Ресей банан өсіре ме? Өсірмейді. Әрі Ресейдің банандарының бағасы да қымбат. Сырт ел бізді, біз сырт елді білмегендіктен, сырттан келетін тауарды өзге ел арқылы тасымалдаймыз, өз өнімімізді де, қажет етіп отырған елдің тікелей өзіне емес, басқа ел арқылы өткіземіз. Ал біз өзіміздің бар екенімізді, нені өндіре алатынымызды білдіруіміз керек. Өзгелердің де нені өндіріп отырғанын зерттеп-зерделеп отырғанымыз жөн. Кішкентай ғана Кук аралдарынан бізге тауар тасымалданады. Демек, олар бізді біліп жатыр. Парагвай, Уругвай, Канададан жылқы еті келіп жатыр. Олар біздің нені ұнататынымызды біледі, олар бізді зерттеп алған. Бізге неге оларды зерттемеске? Біздің қолдан келері – әйтеуір шапан жабу. Қашанғы шапан кигізе береміз? Осы күні шикі терінің бағасы – 100 доллар, өңдеген тері – 300-400 доллар. Одан аяқ киім тіксеңіз, бағасы 3000-4000 долларға кетеді. Бидайды шикізат қылып сатқан қандай, одан тәтті-тұрым жасап сатқан қандай? Міне, сыртқа өзімізді танытқымыз келсе, осы тұстан танытқанымыз құптарлық жағдай.
– Бізде аты жеке-дара үздік шыққан ғалымдарымыз бары бар ғой. Алайда, сол ғалымдардың соңынан белгілі бір ғылым саласында қазақтың тұтастай бір мектебін қалыптастыру мәселесі қандай?
– Бұрындары «Қазақтар – табиғи математиктер» дейтін. Шалтай Смағұлов деген кісі болды. Диплом қорғағанда комиссия төрағасымен дауласып, өзінікін дәлелдеп шыққан. Бұл – біз шикізат көзі ретінде ғана бағаланатын, еліміздегі ғылыми-зерттеу институттарының барлығы сол шикізатты өңдеуге бағытталған заманның өзіндегі жағдай. Қазір, құдайға шүкір, жағдай жақсарды. Қай саланың ғылымын шығарамыз десек те, ерік өзімізде. Жаңа ғалымдар тобы, жаңа ғылыми мектептер енді шығады деп ойлаймын.
– Жаңа ғалымдар тобы енді шығады деп жүргенде, 25 жыл өтіп кеткен жоқ па?
– Тәуелсіздігіміздің алғашқы онжылдығы қиын болды. Оқуға жағдай келмеді. Қазірдің өзінде ғылымға бөліп отырған қаржы аз. Мысалы, «Тойота» компаниясы ғылыми-зерттеу жұмыстары үшін жылына 7 млрд. доллар жұмсайды екен. Ал Қазақстанның күллі ғылымға жылына жұмсайтын қаржысы – 322 млн. доллар. Ғылымды жасау оңай емес. Сондықтан қазіргі жағдайда бізге ғылыми мектепті емес, жеке салаларды дамытып алу керек.
– Біздегі оқу сапасы, студенттердің білімге деген талпынысы, ата-аналардың балаларын оқытуға деген ынтасы төңірегінде әңгіме өрбітсек. «Қазақ әдебиетіне» бұрынырақта берген бір пікіріңізде «ата-аналар балаларының оқуына ақша аямайды» деп едіңіз. Сол мінез әлі де жалғасып отыр ма? Ал ата-ананың оқуға құйған қаражаты ақталып жатыр ма?
– Баяғыда біздің ауылдың бір баласы техникум бітіріп келгенде ауыл болып тойлап едік. Оны автобустан түскен бетте оркестрмен дүркіретіп қарсы алғанымыз есімде. Себебі, біздің ауылда тұңғыш рет техникум бітірген азамат сол еді. Білімге деген бұрынғының сол құрметі солай болатын…
Кезінде КазГУ-де факультет деканы болдым ғой. Сол уақыттан бері бақылап келем, қазақ жалғыз сиырын сатып жіберсе де, баласын оқуға жібереді. Бұл – біздің жақсы бір қасиет шығар. Көрші Өзбекстанда өйтпейді. Нан сатсын, балама тандыр қалдырам дейді. Оның жоғары білім алуы, сауатты, көзі ашық болуына басын көп қатырмайды.
Жоғарыда айтып өткен досым Темірхан Досмұхамбетов мектеп бітіргенде әкесі жалғыз атын сойып, Алматыға жіберіпті. Заң факультетіне түс деген екен. Ол физкультураға түсіпті. Сөйтсе әкесі: «Мен сені сот, прокурор болады десем, қайдағы бір дене шынықтыруға түстің» деп ренжіген көрінеді. Кейін Темірхан олимпиадалық комитеттің төрағасы, Спорт министрі болды. Біздің ата-аналар балаларын әйтеуір бір жоғары білім алуға ғана итермелемей, арманы бойынша, таңдауы түскен, жүрегі қалаған маман иесі болуына да жағдай жасаса екен дегің келетін тұстар көп.
Біздің қоғамда артық адам жоқ. Сол үшін адам жан-жақты қабілетті болуы керек.
– Бүгінгі саяси тәуелсіз қалпымыз бен экономикалық және рухани-қоғамдық тәуелсіз мінезіміз туралы не айтар едіңіз?
– Толық тәуелсіз болу еш мүмкін емес. Біз жан-жақпен терезесі тең қарым-қатынас жасау жағын ойлауымыз керек. Әркім алдыңғы кезекте өз мүддесін ойлайды. Сол өз мүддесіне жету үшін кез келген, орайы келсе бізді бір тұқыртып алғысы келіп тұрады.
Тәуелсіздіктің мәртебелері әртүрлі. Марқұм Тұрсынбек Кәкішев ағамыз ертіп әкеліп, Иштван Қоңырмен сұхбаттас болған кездер бастан өткен еді. Сонда Иштван Қоңыр айтып еді. Тәуелсіздіктің компонеттері сан алуан. Алайда, сол тәуелсіздіктің негізгі ұстындарынан ешқашан айрылмауың керек екен, одан айрылсаң, қалғандарының шеті өзінен-өзі сетіней жөнелетін көрінеді деп еді. Тәуелсіздіктің жүз шақты компоненті болса, соның ең негізгілерін уысымызда ұстап отыруымыз керек. Ол – Отан. Ол – намыс. Ол – тіл. Бүгінгі күні зиялыларымыз бекерге тіл деп шырылдап жүрген жоқ. Тіл мәселесін айта-айта жауыр болды ғой деу дұрыс емес. Ұлттық тілімізді дамытуда мәселе бар ма – оны күнде-күнде айтуымыз керек. Ол мәселе түбегейлі шешілмейінше, мемлекеттік тілдің мәселесін көтере берейік. Біздің халқымыз есін жинап, етегін жабу үшін әркез уақыт жетпей қалғандай көрінеді. Енді еңсесін тіктей бастады-ау дегенде бір апат келіп килігеді. Ол аштық болсын, ол соғыс болсын, ол табиғи апат болсын. Құдай бізді сондайдан сақтасын деп тілейік. Рухани-қоғамдық тәуелсіз мінез қалыптасуы үшін де уақыт керек. Қазақтың жақсы бір сөзі бар: «жүрген жолыңа гүл бітсін» дейді. Өткен тарихымызға қарап отырсам, біздің жолда жайқалған гүл аздау болған сияқты, біз тікенек басып үйреніп қалған халықпыз. Сол тікенек азайып, жолымызда гүл жайқалатын заманалар келгеніне сенемін.
– Сарапшы маман ретінде, Қазақстан болашақта бәсекеге қабілетті болу үшін мынандай салада бағы жанады деп айта аласыз ба?
– Білім мен ғылымның саласында түбі бір қазақтың бағы жанады. Мәселе дұрыс жағдай жасау, дұрыс бағыт беруде. Сырттан мысал іздемей-ақ, өзімізге үңілейікші. Алматы – мұнай өндірмейді. Сонда да дамуы бойынша республикада алғашқы орында келеді. Мұның себебі – Алматыда бәсекеге қабілетті білім бар. Мұнда республикамыздың әр өңірінен білім іздеген ең үздіктердің шоғыры ағылады. Сол жастармен бірге Алматыға тың идеялар, биік армандар, таудай талаптар келеді. Алматы – білімінің арқасында басқа аймақтардан озық тұр. Алматылық мамандардың еуропалық мамандардан еш кемшілігі жоқ. Сондықтан бәсекеге қабілетті болу үшін қазақ ең алдымен сапалы, дұрыс, лайықты білім алуы керек деп есептеймін.
– Осы күні қазақстандық ЖОО-лар әлемнің алдыңғы қатарлы университеттерінің тізіміне ене ала ма?
– Әр түрлі елдердің зерттеу орталықтары ЖОО арасында түрлі зерттеулер, рейтингтер тізімін жасап жүр. Американың, Қытайдың, Еуропаның, Ресейдің универсиеттерінің әрқайсысының өз таңдауына сай келетін рейтингтері бар. Білім мен ғылымды дамыту деңгейіне байланысты отандық үш-төрт оқу орындары үздік екі жүздіктің қатарынан көрініп жүр. Мәселен, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ, Л.Гумилев атындағы ЕҰУ, Қ.Сәтбаев атындағы ҚазҰТУ, Е.Букетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университеті, т.б. Болашақта отандық бірнеше оқу орны алдыңғы үздіктегі жүз университеттің қатарына кіріп қалуы мүмкін шығар.
М.Ломоносов атындағы Мәскеу Ұлттық университеті соңғы жылдары бірталай рейтингке кірмей жүр. Мәселе, рейтингке енуде емес. Ол рейтингке қатысып неміз бар, одан да өз сапамызды көтерейік те дейтіндер де бар. Ең бастысы, әрбір университет жақсы маман дайындауға мүмкіндік тудыру керек.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Қарагөз СІМӘДІЛ
qazaqadebieti.kz